Bron: https://www.ovmagazine.nl/2019/05/twee-treinen-per-uur-1610/

De in 2015 verwoestte Friesenbrücke wordt in 2022 herbouwd tot draaibrug van circa 130 meter, met een doorvaarbreedte van ongeveer 58 meter. Daardoor zijn twee treinen per uur mogelijk. Dat vertelt Tjeerd Postma, projectleider Wunderline van de provincie Groningen.

Eerder deze week schreef de Duitse omroep NDR dat er twee varianten voor nieuwbouw in de running zijn, namelijk een draaibrug en een ophaalbrug, ook wel klapbrug genaamd. “Maar daar is helemaal geen sprake van”, zegt Postma.

De provincie Groningen was als concessieverlener van de spoorverbinding Groningen–Leer al veel eerder betrokken bij de besluitvorming, vertelt hij, en het concept van de draaibrug was al vastgesteld. Met de draaibrug wordt het mogelijk om twee treinen per uur op het spoor aan te bieden en de Wunderline, de snelle spoorverbinding Groningen–Bremen, vervolgens te realiseren.

Bredere brug
De nieuwe draaibrug, die over de Eems bij het plaatsje Weener komt te liggen, krijgt een doorvaartbreedte van circa 58 meter, meldt Postma. “Die oude klapbrug was 36 meter breed. Achter de brug bij Papenburg ligt de scheepswerf Meyer Werft, die flinke cruiseschepen bouwt. In de oude situatie moest een deel van de brug er soms uitgehesen worden, waardoor het spoorvervoer stil lag. Daar is straks geen sprake meer van.”

In de nieuwe situatie is de brug 20 minuten per uur beschikbaar voor treinverkeer. “Bij de oude klapbrug was dat nog minder. Daardoor zal een stoptrein altijd direct na de sneltrein de brug over moeten”, licht Postma toe. Op 3 december 2015 voer een kustvaarder door de ongeopende spoorbrug, die daardoor volledig vernield raakte. Sindsdien zet Arriva bussen in van Groningen naar Leer.

Duitse procedures
De bouwwerkzaamheden moeten in 2024 zijn voltooid. Al met al heeft het spoorvervoer op het traject dan negen jaar stilgelegen. Dat had de provincie Groningen graag anders gezien, maar ‘wie betaalt bepaalt’, zegt de projectleider van de Wunderline. “De brug ligt op Duits grondgebied, dus we volgen de Duitse procedures. Wij zijn slechts belanghebbende.”

Volgens de NDR zouden de politiek, vervoerder Deutsche Bahn en de belanghebbende scheepswerf Meyer Werft rond de 80 miljoen euro investeren in de nieuwe brug.

Copyright © 2019 Wunderline