De overheden binnen Aanpak Ring Zuid (ARZ) en aannemerscombinatie Herepoort (CHP) hebben definitieve overeenstemming bereikt over de financiële situatie van het project Aanpak Ring Zuid. Er is een oplossing gevonden voor de kosten die gepaard gaan met de vertraging van drie jaar van het project. Ook is overeenstemming bereikt over de financiële basis voor de verdere looptijd van het project.

De nieuwe financiële afspraken leiden tot een extra financiële bijdrage van de provincie Groningen van € 78 miljoen exclusief btw (€ 94 miljoen inclusief btw). In het convenant Regio Specifiek Pakket (RSP) staat dat kostenstijgingen van projecten opgevangen moeten worden binnen dit pakket. Het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen stelt voor om de extra bijdrage te dekken uit de financiële midden voor de RSP projecten N33 Midden en Wunderline. Het blijft de ambitie van het college van GS om deze projecten wel te realiseren. Rijkswaterstaat draagt de kosten die gemoeid zijn met het drie jaar langer in stand houden van de projectorganisatie ARZ.

Op zo kort mogelijke termijn wordt dit voorstel voor financiering ter behandeling en goedkeuring voorgelegd aan provinciale staten.

Akkoord

In juli 2020 kwamen de overheden binnen ARZ en CHP tot een akkoord op hoofdlijnen om het project Aanpak Ring Zuid te kunnen realiseren. Afgelopen maanden zijn gesprekken gevoerd over de nadere uitwerking van het akkoord op hoofdlijnen. Dit is nu vastgelegd in een definitieve overeenkomst (vaststellingovereenkomst) tussen ARZ en CHP.

Fleur Gräper- van Koolwijk voorzitter stuurgroep ARZ:
“Het is goed dat er een oplossing is voor de financiële situatie van Aanpak Ring Zuid. De ombouw van de zuidelijke ringweg is een belangrijk project voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van stad en regio. De afgelopen periode is door ARZ en CHP veel energie gestoken om een oplossing te vinden waarmee het project afgemaakt kan worden. Ik heb er vertrouwen in dat dat met deze overeenkomst gaat lukken. Het voorstel voor deze oplossing bespreek ik binnenkort met de leden van provinciale staten.”

Hans Koning, voorzitter Combiraad en algemeen directeur Max Bogl
“Met deze oplossing kunnen we door met de ombouw van de zuidelijke ringweg. We zijn opgelucht dat we door kunnen bouwen en kijken met vertrouwen naar de verdere realisatie van het project.”

Wunderline

Voor de Wunderline betekent dit dat de realisatie van de eerste bouwstap (tot eind 2024) feitelijk kan worden uitgevoerd. Ook kunnen de voorbereidingen voor bouwstap 2 conform planning worden voortgezet. Binnen deze eerste bouwstap worden diverse werkzaamheden aan het spoor gerealiseerd. Dit leidt tot een hogere snelheid en een vermindering van de reistijd tussen Groningen – Bremen van 2.43 u tot 2.26 u.
In lijn met de afspraken over de realisatie van de Wunderline uit 2019 blijven de bestuurlijke inspanningen van zowel de Nederlandse als de Duitse partners er onverminderd op gericht om voor de realisatie van bouwstap 2 van de Wunderline uiterlijk in 2023 een passende financiering te vinden. Met het gereedkomen van bouwstap 2 in 2030 wordt de reistijd verder teruggebracht naar 2.11 uur. Dit betreft m.n. werkzaamheden op de trajecten Winschoten – grens en Leer – Oldenburg.

————————————————————————————————————————————
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met provincie Groningen – de afdeling Bestuur, Juridische Zaken en Communicatie, telefoon (050) 3164129. Buiten kantoortijd en in het weekend: 06-22668447.
Of met Aanpak Ring Zuid: Nicolette Boelens (Manager Communicatie ARZ) 0615068121.

Copyright © 2019 Wunderline