De herbouw van de Friesenbrücke is weer een stap dichterbij. Eind 2015 werd deze Duitse spoorbrug aangevaren en sindsdien is er geen treinverkeer meer mogelijk tussen Groningen en Leer. Eind vorig jaar is door DB Netz AG de officiële aanvraag bij de Duitse Federale Spoorwegautoriteit (“Eisenbahn-Bundesamt”, EBA) ingediend voor de start van de procedure voor de goedkeuring van de bouw van de nieuwe spoorbrug. Goedkeuring van het Eisenbahn-Bundesamt op het ontwerp is nodig om met de bouw te kunnen beginnen.

Omwonenden en belanghebbenden worden in het komende jaar geïnformeerd over de plannen van DB voor de Friesenbrücke en kunnen dan ook reageren door zienswijzen in te dienen (het zgn. “Anhörungsverfahren”).

Nieuwe brug
De Friesenbrücke ligt over de Ems bij het Duitse Weener op het traject van de toekomstige Wunderline. De Wunderline is de verbeterde spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. Volgens de huidige planning ligt de nieuwe Friesenbrücke eind 2024 op zijn plek en rijden er weer treinen tussen Groningen en Leer.

De nieuwe spoorbrug wordt een van de grootste draaibruggen van Noordwest-Europa met een doorvaartbreedte van ruim 50 m. De nieuwe brug heeft ook een 2,5 meter breed wandel- en fietspad en een vluchtstrook.

Wunderline
Het eind 2024 in gebruik nemen van de nieuwe Friesenbrücke is een belangrijke stap in de aanleg van de Wunderline. Hierdoor  wordt de treinreis tussen Groningen en Bremen nu al zo’n 20 minuten korter. Als de Wunderline in 2030 klaar is reis je in iets meer dan twee uur van Groningen naar Bremen, zonder overstappen. Nu duurt die reis nog twee uur en drie kwartier.

Informatie
Meer informatie over het Anhörungsverfahren en informatiebijeenkomsten is binnenkort beschikbaar op de projectpagina van DB. Link: https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/friesenbruecke.

Copyright © 2019 Wunderline