B821038126Z_1_20151211122144_000+GM2MCR4A_1

Bron: http://www.dvhn.nl/groningen/Sleutelrol-voor-scheepswerf-in-kwestie-Friesenbr%C3%BCcke-22224283.html

Sleutelrol voor scheepswerf in kwestie Friesenbrücke

Gedeputeerde Fleur Gräper (D66) hoopt nog voor de zomer op duidelijkheid over de Friesenbrücke.

Al sinds de brug over de rivier de Eems bij Weener in december 2015 werd geramd door een schip, is er discussie of de brug moet worden hersteld of dat er een nieuwe brug met nieuwe techniek moet komen.

Die laatste moderne optie, plan B, is naar voren gebracht door de Meyer Werft. Deze scheepsbouwer uit Papenburg grijpt de ontstane situatie aan door te pleiten voor een klap- of draaibrug. Ideaal voor het snel en goedkoper laten passeren van de cruiseschepen die op de werf worden gebouwd.

Tot dusver moest Meyer diep in de buidel tasten om een kraan te huren die de brug uit de Eems takelt en om vervangend openbaar vervoer tussen Weener en Leer te bekostigen. Bedragen van in ieder geval 2,5 ton per cruiseschip worden genoemd.

Deelstaat Nedersaksen staat achter de Meyer Werft. Maar hoe denken de Deutsche Bahn (DB) en het kabinet in Berlijn hierover? Het is een publiek geheim dat de contacten van de Meyer Werft tot in de burelen van de Bondsdag in Berlijn reiken. En dat blijft niet beperkt tot één partij. SPD’ers en CDU’ers laten zich regelmatig zien op de werf.

Directeur Bernard Meyer zal Berlijn al lang duidelijk gemaakt hebben dat plan B van financieel economisch belang is voor de werf. Welke politicus durft daartegen ‘nee’ te zeggen, in de wetenschap dat de werf direct en indirect ruim 20.000 mensen in binnen- en buitenland een baan biedt?

Wunderline

Gräper mag hopen op een ‘zomerbesluit’, maar in feite lijkt Meyer te bepalen wanneer en hoe de oplossing voor de Friesenbrücke eruit ziet. Dat Meyer en Nedersaksen koersen op een moderne brug torpedeert de ambitieuze spoorplannen van Noord-Nederland en Noord-Duitsland. Groningen zet al geruime tijd in op de Wunderline, een snelle en frequente verbinding met Bremen. Zo’n verbinding lijkt minder kans van slagen te hebben als voor de Meyer-optie wordt gekozen. Gräper zei namelijk eerder deze week in de Statencommissie dat nieuwbouw ervoor zorgt dat er niet vier keer, maar slechts twee keer per uur een trein over de brug kan rijden. Dat heeft te maken met scheepsvaartregels die voorschrijven dat het waterverkeer ieder half uur de brug moet kunnen passeren.

De gedeputeerde heeft tegenover DB duidelijk gemaakt dat de voorbereiding van plan A moet doorgaan. DB doet dat door aanvullend onderzoek te doen. Maar DB voert achter de schermen tevens overleg met Meyer en Berlijn. Het resultaat daarvan laat vooralsnog op zich wachten. Ook dat is al winst voor de scheepsbouwer, want voordat er aan een ‘nieuwe’ Friesenbrücke wordt gewerkt kunnen cruiseschepen de komende jaren de Eems overvaren zonder obstakels.

Er moet dus worden gevreesd dat Groningen nog even geduld moet hebben.

Copyright © 2016 Wunderline